Grönblå budget 2019!

By november 28, 2018 nyheter

Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna i Sundbyberg presenterar sin budget för 2019. Skolan, förskolan och miljö- och klimatarbetet prioriteras, samtidigt som vi säkrar ett ekonomiskt överskott för framtiden.

Sundbybergs tillväxt ställer höga krav på vår förmåga att prioritera. Samtidigt som skatteintäkterna ökar ser vi för första gången utjämningssystemets inverkan på Sundbybergs ekonomiska förutsättningar. Sundbyberg betalar nära 180 mnkr till systemet, medan skatteintäkterna, till följd av befolkningstillväxten, enbart ökar med 150 mnkr. Detta ställer höga krav på politiska prioriteringar – för att säkra de kommunala kärnverksamheternas fortsatta tillgänglighet och kvalitet.

Ordning och reda i ekonomin är viktigare än någonsin. I det grönblå förslaget till budget föreslås ett överskott om 3,4 procent. Sundbyberg behöver ekonomisk kraft för att kunna möta ett framtida ökat behov av kommunal service. Vi ska stå trygga inför en lågkonjunktur. Samtidigt genomförs en riktad satsning om 7 mnkr på högre lärarlöner. Vi ser att högre lärarlöner även fortsatt är prioriterade, då Sundbyberg ligger efter i förhållande till kringliggande kommuner.

”Sundbybergs ekonomiska förutsättningar tillåter inga utsvävningar. Vi har ett ansvar att säkerställa att varje skattekrona används där den gör mest skillnad, och att våra medborgare får så mycket valuta för pengarna som möjligt, samtidigt som vi sparar för framtiden. Moderaterna fokuserar på kärnverksamheterna, där vi ser att stadens lärarlöner fortsatt behöver höjas”, säger Josefin Malmqvist (M), kommunalråd.

Förslag till Sundbybergs stads budget 2019