Pressmeddelande: Ny skola på Ekbacken

By augusti 29, 2018 nyheter

Moderaterna i Sundbyberg föreslår en kraftig utökning av skolverksamheten i och kring stadsdelen Duvbo. Ekbacken föreslås utvecklas med en ny naturnära skola, årskurs 4-9, som går under arbetsnamnet Ekbackenskolan. Den nya skolan kommer att rymma minst 500 elever. När den nya skolan står klar blir Duvboskolan en skola för f-3, vilket ökar mängden barn som får möjlighet att gå på den populära Duvboskolan. Den nya skolbyggnaden kommer ligga bakom nuvarande äldreboende, mot järnvägen. Idrottshall kommer byggas inom skolbyggnaden. Förslaget innebär att antalet skolplatser ökar inom alla årskurser i grundskolan, och går från dagens cirka 300 platser till minst 800 stycken inom grundskolan.

”Detta är en efterlängtad överenskommelse för Sundbybergs elever att vara stolt över. Duvboskolans karaktär bevaras samtidigt som 500 mellan- och högstadieelever får en ny skola”, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

En central del i utvecklandet av området är att bevara och tillgängliggöra de många ekar som finns på Ekbacken.

”Sammantaget innebär utvecklingen av Ekbacken ett stort lyft för området. Genom att bygga en ny skola och bevara samt tillgängliggöra naturvärdena kombinerar vi det bästa med Sundbyberg; utveckling, investeringar i det allmänna och närhet till grönska”, avslutar Mikael T. Eriksson.

Detta förslag kan jämföras med ett tidigare förslag från Socialdemokraterna som skulle inneburit 450 nya platser, medan Moderaternas förslag innebär 800.