SUNDBYBERG HÖJER BYGGPROGNOS MED 6 748 YTTERLIGARE BOSTÄDER

By februari 18, 2016 september 28th, 2017 Uncategorized

Sundbyberg höjer byggprognos med 6 748 ytterligare bostäder

Bostadsbyggandet i Sundbyberg kommer att sätta nya rekord. Det framgår av kommunens reviderade prognos för bostadsbyggandet fram till 2030.

Bakgrunden till rekordökningen är stadens nya stadskärna, ett nyligen beslutat programsamråd i norra Rissne, ytterligare bostadsbebyggelse i Hallonbergen samt fler bostäder i Stora Ursvik. Totalt prognostiseras nu 18 759 nya bostäder fram till 2030, alltså en ökning med 6 748 nya bostäder jämfört med den förra prognosen.

– Det känns skönt att slå hål på myten att den grönblå majoriteten skulle ha för avsikt att minska bostadsbyggandet. Ambitionsnivån är tydlig: Sundbyberg ska fortsatt ha ett högt byggtempo. På detta sätt har vi möjlighet både att utveckla stadens kvaliteter och att välkomna många nya sundbybergare hit, säger Stefan Bergström (C), Ordförande i Exploaterings- och hållbarhetsutskottet.

Kommunstyrelsens ordförande, Mikael T. Eriksson (M), är även han mycket positiv till de höjda ambitionerna.

– Vi har höjt ambitionerna rejält. Förutom rekordhögt bostadsbyggande investerar vi i fler förskolor, skolor och äldreboenden. Snart byggs det i varenda stadsdel, och det är mycket roligt att så många vill hitta hem i Sundbyberg. Vi har dock inte byggt färdigt i och med detta. Exempelvis har området kring Enköpingsvägen stor utvecklingspotential, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.