Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna släpper budgetförslag för 2021!

Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna presenterar sitt förslag till Sundbyberg stads budget för 2021. Den grönblå budgeten fokuserar på ordning och reda i ekonomin, trygghet för alla invånare, höga klimatambitioner och på våra barn och skolelever.

Sundbybergs ekonomi är i ett tufft och osäkert läge. Till skillnad från minoritetsstyrets budget fokuserar den grönblå budgeten på att minska stadens beroende av engångsintäkter med mer än en tredjedel, samtidigt som vi presenterar ett överskott. Vi tar viktiga steg mot en långsiktigt hållbar finansiering av välfärden genom ett tydligt fokus på kärnverksamheterna. Varje skattekrona ska gå till det som våra medborgare behöver mest.

– När Socialdemokraterna bedriver lyxfällanpolitik, tar vi ansvar för Sundbybergs ekonomi. Genom att minska beroendet av engångsintäkter och säkra ett överskott skapar vi förutsättningar för en långsiktigt hållbar ekonomi i Sundbyberg, säger Axel Conradi (M), oppositionsråd.

Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna lanserar ett skarpt trygghetspaket inom ramen för sitt budgetförslag. Vi föreslår bland annat fler ordningsvakter, samverkan med fastighetsägare för trygghetsskapande åtgärder samt ett förstärkt uppsökande arbete med unga på glid.

– Gängkriminaliteten i Sundbyberg måste motas på porten. Polisen gör ett bra jobb men saknar resurser att gå till botten med problemet. Här måste staden och andra aktörer ta ett större ansvar och använda de verktyg som står till vårt förfogande, exempelvis kameraövervakning och patrullerande ordningsvakter, fortsätter Axel Conradi (M), oppositionsråd.

Läs budgeten i sin helhet här: Förslag till budget för 2021 med plan för 2022-2023 Moderaterna Miljöpartiet Kristdemokraterna