Realistisk miljöpolitik för Sundbyberg ♻️

Sundbyberg ska vara en trevlig och grön plats att bo på. Kombinationen av rika urbana kvaliteter och närheten till levande grönområdet är en av de faktorer som gör Sundbyberg till en attraktiv plats att bo på. För att ta vårt ansvar för miljön, både i Sundbyberg och i världen behöver Sundbyberg genomföra en realistisk och genomförbar miljöpolitik.

Finansiera en sanering av Duvmossen och skapa en trivsam stadspark

Duvmossen har stor potential att bli ett trevligt inslag för boende i området. Tyvärr är marken idag kraftigt förorenad och för att kunna utveckla platsen behöver en sanering genomföras. För att en sanering ska kunna genomföras behöver den finansieras.

Vi föreslår att en sanering av Duvmossen genomförs och att finansiering för projektet sker genom byggnation av nya bostäder längs med Järnvägsgatan, mitt emot Ekbacken. Vi tänker oss en småskalig bebyggelse som passar väl in bland omkringliggande hus och arkitektur som redan finns på platsen. På sätt kan vi utveckla platsen och samtidigt tillskapa fler nya bostäder.

Utveckla laddinfrastrukturen i samarbete med privata leverantörer

En tydlig trend i samhället är att fler och fler bilar använder el som drivmedel. Denna trend finns också i Sundbyberg. I jämförelse med Stockholm och andra kommuner ligger dock Sundbyberg efter i utbyggnaden av vår laddinfrastruktur.

Vi föreslår att upplåta mark åt privata leverantörer för tillhandahållande av laddmöjligheter för boende i Sundbyberg med el- eller hybridbil. På detta sätt åtgärdar vi ett behov våra invånare har, utan en extra kostnad för oss skattebetalare.

Mer trä som byggmaterial i nya bostadshus

Den byggnadstekniska utvecklingen går snabbt framåt. På senare år har trä som byggnadsmaterial blivit både billigare, säkrare och mer tillgängligt.

Vi föreslår att en större andel av nyproducerade hus i Sundbyberg byggs i trä. Det är bättre för miljön och är även ett trevligt inslag i stadsmiljön.

Mer solceller på kommunägda byggnader

I takt med regeringens avvecklande av kärnkraften blir elförsörjningen ett allt större problem för Sverige. Det finns därför anledning att öka vår egen produktion av el där så är möjligt.

Vi föreslår att fler byggnader som ägs av staden förses med solceller. Förutom att det är bra för miljön, är det också ekonomiskt försvarbart – särskilt med beaktande av stigande elpriser.