Sundbyberg ökar sommarjobben med 30%

Nu har ansökningstiden till årets sommarjobb i Sundbyberg gått ut. I år har 639 ungdomar ansökt om sommarjobb i Sundbyberg. Det kan jämföras med 2017 då 495 ansökte om sommarjobb – en ökning med 30%.

Det är väldigt roligt att intresset för sommarjobben ökar! Vi vet att sommarjobben är viktiga för att unga ska få in en fot på arbetsmarknaden, säger Josefin Malmqvist (M), kommunalråd och ordförande i social- och arbetsmarknadsnämnden.

I Sundbyberg erbjuds unga som slutat årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1 och 2 möjlighet att ansöka om sommarjobb i Sundbyberg. Förra året erbjöds alla som skickat in en fullständig ansökan ett jobb. Nu pågår arbetet att gå igenom ansökningarna och börja matcha mot arbetsplatser i och utanför staden. Förra året sommarjobbade 85% av de som sökte jobb, vilket skulle motsvara 549 i år.

Vi vill rusta Sundbybergs unga på bästa sätt. Därför har vi förlängt sommarjobben från två till tre veckor och infört krav på CV-skola och att bifoga CV och personligt brev med sin ansökan, säger Josefin Malmqvist (M).